سئو چیست؟ معرفی کامل SEO و اهمیت آن

سئو یا SEO چیست؟
SEO که در فارسی به آن سئو یا به طور درستتر «اس ای او» میگویند به معنی Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. اما این تعریف دقیقا به چه معناست و سئو به طور خاص به چه چیزی گفته میشود؟ چرا SEO اهمیت دارد و باید آن را جدی گرفت؟ در ادامه با من همراه باشید.
معرفی سئو
سئو به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که در داخل و خارج سایت انجام میگیرد تا رتبه سایت در نتایج جستجوی عبارات مورد نظر در موتورهای جستجو، (گوگل) بهبود پیدا کند.
هر سایت و یا کسبوکاری، کلمات و عباراتی دارد که کاربران، مشتریان و مخاطبین مورد نظرش آن را در موتورهای جستجو، سرچ می کند. بنابراین طبیعتا صاحب آن وبسایت ترجیح میدهد که در صفحه نتایج، سایت خودش در رتبه های برتر حضور داشته باشد؛ تا شانس جذب مخاطب خود را افزایش دهد. به خصوص اگر بداند که بیش از ۹۰ درصد کاربران گوگل، تنها در نتایج اول به دنبال پاسخ خود هستند.
موتورهای جستجو و فلسفه سئو
گوگل هم مانند هر کسب و کار دیگری مخاطبین و کاربرانی دارد که به آنها خدمات مختلفی را ارائه میدهد. یکی از این خدمات، جستجو یا سرچ گوگل است که کمتر کسی روی کرده زمین وجود دارد، که تاکنون سابقه استفاده از آن را نداشته باشد. اما گوگل تنها سایتی نیست که این خدمت را ارائه میدهد؛ Bing، Yahoo، Baidu و … نمونه موتورهای جستجوی دیگری هستند که با گوگل در حال رقابتاند. اما چرا گوگل توانسته تاکنون در این رقابت پیروز باشد و امروزه، اسم موتورهای جستجوی دیگر، کمتر به گوش میرسد؟
موفقیت گوگل و یکه تازی امروز آن چند دلیل دارد، اما یکی از دلایل اصلی آن، کیفیت خدمات سرچ و جستوجویی است که ارائه میدهد. گوگل به طور مداوم در حال بروزرسانی الگوریتمهای خود است تا بتواند بهترین نتیجه را به کاربرانش نشان دهد و آنها را از استفاده از موتور جستجوی دیگری، بینیاز کند. بنابراین صفحه نتایج گوگل، همان خروجی اوست و این کاملا طبیعی است که گوگل به دنبال ارتقای خدمات و بهبود تجربه کاربرانش باشد. شایسته سالاری که گوگل به دنبال آن است، باعث شده که جستجوی هر کلمه در گوگل، مانند یک ماراتون باشد و سایتهایی که در نتایج حاضر هستند، حکم شرکت کنندگان این ماراتون را دارند.
در نتیجه باید گفت سئو همان تلاشی است که سایتها برای سبقت گرفتن از دیگر وبسایتها، به قصد کسب رتبههای برتر در صفحه نتایج گوگل که به آن سرپ (SERP: Search Engine Results Page) گفته میشود، انجام میدهند.
چرا بايد سئو را جدی بگیریم؟

از سال ۲۰۰۰ میلادی، و با گسترش و پیشرفت تکنولوژی و IT ، و به خصوص انقلابی که به واسطه اینترنت ایجاد شد، به مرور، زمان حضور کاربران در فضای مجازی و اینترنت افزایش یافت. نیازهای مختلف افراد مثل: امور بانکی، پیگیری اخبار، پیام رسانی، انتقال فایلها، برگزاری جلسات و… به صورت آنلاین قابل رفع شد و سبک زندگی جامعه تا حد زیادی دست خوش تغییر شد. افزایش حضور کاربران در فضای مجازی، رفته رفته فرصت های بکری را برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کرد و اهمیت فعالیت اصولی در فضای آنلاین، روز به روز افزایش یافت. تاجایی که امروزه اگر کسب و کاری نسخه آنلاین نداشته باشد و فعالیت خود را در این بستر به صورت اصولی دنبال نکند، محکوم به شکست خواهد بود. این موضوع تاجایی پیشرفته که بسیاری از افرادی که از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی و یا سایت خود به موفقیت های بزرگی رسیده اند، فاقد مکان فیزیکی و فرم سنتی کسب و کار هستند.
بنابراین حضور قدرتمند در فضای آنلاین، میتواند برگ برنده هر فرد، سازمان، استارت آپ و کسب و کاری باشد. اما حضور قدرتمند یعنی چه؟
وقتی از فعالیت اصولی و حضور قدرتمند در فضای آنلاین صحبت میکنیم، فاکتورهای مشخص را در نظر داریم که بدون شک یکی از مهم ترین آن ها سئو است. انتخاب اول هر کس برای رفع یک نیاز، یافتن پاسخ به یک پرسش، استعلام قیمت یک محصول، پیدا کردن معنای یک مفهوم جدید و هر سوال دیگری، جستجوی آن در گوگل است. پس یکی از مهمترین جاهایی که حضور هر کسب و کاری لازم است، صفحه نتایج عباراتی است که مخاطبین آن کسب و کار آن را جستجو میکنند. بنابراین در صورت عدم حضور در میان نتایج برتر، کلیه مخاطبین و مشتریان بالقوهتان را به رقبایتان واگذار میکنید.
همچنين ممکن است که شما وبسایتی زیبا، سریع و پر از محتوای کاربردی داشته باشد، اما اگر در زمینه سئو عملکرد خوبی نداشته باشید، کاربری برای وبسایت خود نخواهید داشت و عملا استفاده ای از آن نخواهید برد. در نتیجه، توجه ویژه به سئو برای هر سایت اهمیت بالایی دارد تا به واسطه آن امکان استفاده بهتر و سودآوری بیشتر از سایت فراهم شود.
عوامل موثر بر سئو
سئو به طور کلی به سه بخش زیر تقسیم میشود:
- سئو داخلی (On Page SEO)
- سئو خارجی (Off Page SEO)
- سئو تکنیکال (Technical SEO)
در ادامه به معرفی هر یک از فیلدهای سئو و عوامل موثر بر هرکدام از آنها میپردازیم.

1. سئو داخلی (On-Page SEO)
سئوی داخلی به مجموعه اموری گفته می شود که در داخل وبسایت و بر روی صفحات آن انجام می شود تا رتبه صفحات به خصوصی در نتایج گوگل بهبود یابد و ترافیک ارگانیک بیشترى وارد سایت شود. On Page SEO یا سئوی داخلی شامل بهینه سازی محتوا و همچنین کد های HTML صفحات می شود.
فاکتورهای سئوی داخلی در طول زمان تغییرات زیادی داشته است، بنابراین اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید، لازم است که از الگوریتم های جدید گوگل و فاکتورهای مختلفی که بر سئوی داخلی سایت تأثیر دارد، آگاهی داشته باشید.
موارد زیر از جمله عوامل موثر بر سئو داخلی است:
- بهینه سازی محتوای صفحات
- بهینه سازی عنوان و Title صفحات
- اصلاح متا تگ توضیحات (Meta Description)
- استفاده اصولی از تگ های H1 تا H6
- پیلار بندی اصولی سایت
- لینک سازی داخلی
- استفاده صحیح از Media Object ها (تصاویر، ویدیوها و …)
- پیاده سازی درست کلمات کلیدی در صفحات مورد نظر
- بهینه سازی تگ های alt تصاویر
و موارد متعدد دیگر که پرداختن کامل به آنها را به مقالههای اختصاصی واگذار میکنیم.
2. سئو خارجی (Off-Page SEO)
کلیه اقداماتی که در خارج از سایت و به منظور تقویت وبسایت و اعتبار آن انجام مىشود، زیر مجموعه سئوی خارجی محسوب میشود. این اقدامات، عموما بر روی سایت های دیگر و یا شبکه های اجتماعی انجام می شود.
مواردی مانند:
- لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ)
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
- ایجاد سوشال سیگنال
- رپورتاژ آگهی
- و…
در دسته سئو آف پیچ قرار مى گیرند. فعالیت های سئوی خارجی، به طور عمده سئوی کلاه سیاه محسوب می شوند و باید با احتیاط و دقت بیشتری به کار گرفته شوند. (در ادامه به مفهوم سئو کلاه سیاه خواهیم پرداخت)
3. سئو تکنیکال (Technical SEO)
و اما بخش تکنیکال سئو شامل موارد زیر میشود:
- بهینه سازی کدهای جاوا اسکریپت
- بهینه سازی CSS
- افزایش سرعت سایت
- نقشه سایت (XML Sitemap)
- استفاده درست از Structured Data
- معماری سایت
- ساختار URLها و پیوندهای یکتا
- استفاده درست از تگ کنونیکال
- ریدایرکت صفحات زامبی
- رسیدگی به صفحات 404
بیشتر فاکتورهایی که ذکر شد، نیازمند حداقل کمی دانش فنی است. مواردی مثل سایت مپ و ساختار URL ها و همچنین معماری سایت، معمولا جزو اولین گام های اجرایی یک پروژه سئو خواهد بود. و بستر است که به این موارد، هنگام طراحی اولیه سایت رسیدگی شود. به خصوص معماری سایت و ساختار پیوند های یکتا، از جمله مواردی است که اگر از طراحی سایت مدتی گذشته باشد، میتواند یک پروژه سئو را وارد پیچیدگی هایی کند. اما این موضوع اصلا به این معنی نیست که اصلاح این موارد با گذر زمان انجام پذیر نیست، بلکه نیازمند صرف مقداری دقت، وقت و تجربه بیشتری خواهد بود و یک سئو کار حرفه ای به راحتی آن را حل خواهد کرد.
همینطور سرعت سایت، عاملی است که گوگل روز به روز اهمیت بیشتری می دهد و سرعت و عملکرد سایت در آپدیت های جدید گوگل نقش پررنگ تری داشته اند. به طور کلی بهبود تجربه کاربری برای گوگل بسیار اهمیت دارد و سرعت نیز به عنوان یکی از عواملی که به طور مستقیم به تجربه کاربری مربوط میشود از این قاعده مستثنی نیست.
پیشنهاد مطالعه: هدف گذاری SMART
سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

انجام بهینه سازی سایت به طور اصولی و مطابق با استانداردهای گوگل را سئو کلاه سفید یا White Hat SEO میگويند. در این بین، گذشتن از خطوط قرمز گوگل، و استفاده از راه های دیگری که مغایر با قوانین گوگل هستند را سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO می گویند. در صورتی که گوگل متوجه استفاده یک سایت از این روش ها شود، به سرعت سایت خاطی را جریمه کرده و آن سایت به اصطلاح پنالتی میشود.
اما اصطلاح جدیدی که چند سالی است در بین سئو کاران شنیده میشود، سئو کلاه خاکستری یا Gray Hat SEO است. منظور از سئو کلاه خاکستری، استفاده از روش های کلاه سیاه، به صورت کاملا حرفه ای و غیرقابل ردیابی است که کار گوگل برای تشخيص آنها سخت شود و سایت از خطر پنالتی شدن در امان باشد. پس اگر اسم سئو کلاه خاکستری را شنیدید، تعجب نکنید.
سوالات پرتکرار درباره سئو
- چقدر طول می کشد تا یک سایت به صفحه اول گوگل برسد؟
این سوال به طور کلی غلط است و به هیچ عنوان نمیتوان زمانی را برای نتیجهگیری پروژههای سئو تعیین کرد. البته که در هر پروژه خاص، بسته به فاکتورهای متعدد میتوان زمانی را به صورت حدودی برای هر صفحه و کلمه کلیدی (Keyword) تخمین زد؛ اما این موضوع به هیچ عنوان یک تضمین تلقی نمیشود.
- هزینه پروژه سئو چگونه تعیین میشود؟
هزینه هر پروژه سئو، به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد. مواردی مانند، سابقه عملکرد سایت، تکنولوژی استفاده شده در وبسایت، کلمات کلیدی هدف، قدرت رقبا در کلمات کلیدی، قدرت تیم محتوایی سایت و … در محاسبه هزینه خدمات سئو تاثیرگذار هستند.
- کلمات کلیدی متناسب با هر کسب و کار چگونه تعیین میشود؟
تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research یکی از مهمترین مراحل انجام پروژههای سئو میباشد که باید با دقت فراوان و تمرکز بر نیازها و اهداف هر وبسایت و به کمک ابزارهای مختلف کیوورد ریسرچ انجام میشود.
- سئو بهتر است یا ادوردز؟
خدمات SEO و ادوردز، هر دو از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند که هر کدام را باید در جایگاه خود به کار گرفت و اصولا مقایسه اینگونه ابزارها با یکدیگر، صحیح نیست و باید به آنها به چشم چرخدهندههای مختلفی نگاه کرد که در صورت تعامل، میتوانند موجب رشد یک کسب و کار شوند.
- سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا برون سپاری کنیم؟
پاسخ به این سوال بستگی به کسب و کار و شخصیت هر فرد دارد. سئو یک دانش بروز و پر از جزئیات است که حرفهای شدن در آن زمان بسیار زیادی را میطلبد. اگر فردی توانایی و وقت لازم برای یادگیری و انجام پروژه سئو سایت خودش را داشته باشد میتواند آن را حداقل برای مدتی انجام دهد. اما اگر چنین وقت و امکانی را ندارید ریسک نکرده و سئو سایت خود را به یک متخصص فریلنسر و یا یک شرکت سئو بسپارید.
امیدوارم توانسته باشم به سوالات احتمالی شما درباره سئو پاسخ داده و در معرفی کلی سئو و فاکتورهای تعیین کننده در آن و همچنین معرفی سئو داخلی، خارجی و تکنیکال موفق بوده باشم. لطفا در نظر داشته باشید آنچه در این پست بیان شد، معرفی اجمالی و کلی سئو و بخشهای مختلف آن بود. هر کدام از موارد مطرح شده نیاز به چندین بلاگ پست مفصل برای توضیح بیشتر دارد.
درباره علی یراقی
بیش از 5 ساله که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بهخصوص سئو مشغول به کسب تجربه هستم. سعی دارم تجربیاتم رو توی این سایت به اشتراک بذارم؛ صرفا چون تولید محتوا رو دوست دارم :) خوشحال میشم نظرتون رو راجب مطلبی که خوندید باهام به اشتراک بذارید!
نوشته های بیشتر از علی یراقی
دیدگاهتان را بنویسید